Dag 67 ( 12 januari 2014) - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Claudia Nijhuis - WaarBenJij.nu Dag 67 ( 12 januari 2014) - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Claudia Nijhuis - WaarBenJij.nu

Dag 67 ( 12 januari 2014)

Blijf op de hoogte en volg Claudia

14 Januari 2014 | Ethiopië, Addis Abeba

Om 8 uur zaten we klaar en hebben we nog heerlijk genoten van het mooie uitzicht.
Net voordat we om 8.30 uur vertrokken kregen we van de gids nog een mooie bloem. Deze bloemen worden verwerkt in het voedsel van de olifanten.
Na een kort, hobbelig, ritje kwamen we aan in New York. Zo wordt de valley genoemd omdat de bergen, die onstaan zijn door erosie, lijken op wolkenkrabbers. Wij vonden het meer lijken op de grand canyon, maar dan wel in het klein;) We hebben het dorpje nog bekeken en hebben de mooie Afrikaanse hutjes weer mogen aanschouwen.
Daarna zijn we doorgereden naar Comole. Comole is een dorp met 3000 inwoners en het dorp ligt in de bossen. Als je het niet zou weten, dan rij je er zo voorbij. Het is net een doolhof. Door de verschillende muren, van grote stenen, lijkt het net of je in een dierentuin loopt en langs de olifanten loopt. Nu voelden wij ons de dieren want, iedereen wilde aandacht en wilde ook voor 2 birr wel op de foto.
Het dorp is ongeveer 400 jaar oud. Dit konden we zien aan de bomen die bij elkaar stonden. Steeds na 18 jaar wordt de jonge generatie toegevoegd als volwassene aan de groep. Maar dit gebeurt alleen als de man een dikke steen over zijn schouder naar achteren kan werpen. Kan de man de steen werpen, dan mag hij trouwen en hoort hij als volwassene bij de gemeenschap. Gelukkig hadden we nog een gids bij ons die de weg goed wist in het doolhof en om 10.30 uur zaten we weer veilig in de auto;)

We hebben besloten om niet te gaan lunchen in Konso maar direct door te rijden naar Jinka. Onderweg zagen we de Omo valley. In de Omo valley zijn de bergen ontstaan door het vulkanisme. Het was een lang uitgestrekt gebied met veel bos. In de vallei wonen 20 stammen en leven samen. In de streek is het normaal dat de mannen en vrouwen veel samenwerken. Eigenlijk is dat erg westers, mannen doen vrouwen werk en andersom. Hoe verder we door de vallei reden des te warmer het werd. De wind was niet meer koel maar ook erg warm. Rond de 35 graden was het daar en hoe verder we naar het zuiden gaan des te warmer het wordt :)
Het is een gek idee dat we relatief dichtbij Kenia en Sudan zijn. De gids gaf aan dat een bepaalde weg de route was naar Kenia, zo dichtbij hadden we niet gedacht.
Om 13.15 uur kwamen we aan in Jinka en bij ons pension. Haha de luxe wordt per dag ietsie minder ;) Het is nog iets beter dan Holeta maar ook hier staat er een bak om eventueel het water met een teiltje weg te spoelen, ach we zijn het gewend;)
We moesten ons een lange middag vermaken en dat hebben we gedaan met Yatzee en een lekker boek.
We zijn vroeg gaan slapen want morgen moeten we om 6 uur klaarstaan. Want we gaan op bezoek bij de vrouwen met schotels in hun lippen en waar we voor elke foto en het aantal personen op de foto geld moeten betalen. Die mensen leven in een park waar we misachien wilde dieren kunnen spotten, we zullen het allemaal mee maken. ;)

Verslag uit: Ethiopië, Addis Abeba

Claudia