Dag 65 ( 10 januari 2014) - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Claudia Nijhuis - WaarBenJij.nu Dag 65 ( 10 januari 2014) - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Claudia Nijhuis - WaarBenJij.nu

Dag 65 ( 10 januari 2014)

Blijf op de hoogte en volg Claudia

11 Januari 2014 | Ethiopië, Addis Abeba

Het begin van een nieuw avontuur.
Om 10 voor 6 de wekker gezet en de laatste spullen ingepakt.
Onze Nederlandse mentaliteit kwam weer aardig boven want wij, vonden van ons zelf, dat we op tijd klaar moesten zitten.
Ha en onze mentaliteit werkte goed want een kwartier voor de afgesproken tijd kwam de chauffeur ons op halen.
Om 7.15 uur reden we weg en werden we uitgezwaaid door onze Ethiopische familie ;)
Een lange reis volgde over goede asfaltwegen maar ook over hele hobbelige wegen. Onderweg kwamen we langs een deel van de Awash rivier, deze mondt uit in een groot meer. Later in de reis gaan we deze bezoeken.

Om 10.00 uur kwamen bij de kerk: Abadi Mariam Rock Hewan Church.
(lang leve de foto, dan kun je de naam nog even terug kijken;) )
Deze kerk is gebouwd in de 13de eeuw en is uit de rots gebouwd. Voordat we de kerk binnen gingen moesten we onze schoenen uit doen en betraden we de rots. Er waren 3 gedeeltes: voor de mensen, voor de priesters en in het laatste gedeelte stond een replica van de Ark.

Na de uitleg van onze gids vervolgden we onze reis naar de Tiya Stele site. Daar stondem grafstenen uit de 12de of 13de eeuw. Men wist dit niet zeker en Unesco kon dit niet bevestigen. Op de stenen stonden zwaarden en deze gaven aan hoeveel oorlogen de, begraven, mensen hebben meegemaakt. Hier worden de mensen achter de steen begraven en liggen er tussen de 5 en 18 mensen begraven achter 1 steen.
De Moslims sterven namelijk in een knielhouding en de Christenen sterven op hun rug. Er waren ook vrouwen begraven dit zagen we op de steen aan de borsten en vele kettingen die werden weergegeven.

Daarna zijn we doorgereden naar Sodo. De weg was te slecht en daarom gingen we ergena anders eten. Ach pepernoten en lekkere stroopwafels onderweg zijn geen straf maar een vullende lunch is wel erg prettig op zo'n reis.

Na de lunch hebben we verder genoten van het mooie uitzicht. Soms lijkt het net of er een mooie ansichtkaart op het raam is geplakt, wat indrukwekkend. Slapen in de auto zit er eigenlijk niet in want je mist teveel mooie uitzichten en door de vele gaten in de weg wordt je soms goed gelancheerd vanuit je stoel ;)

Om 17.30 uur kwamen we bij het meer Abaja. Daar hebben we genoten van het uitzicht en de stilte... Dat hebben we niet vaak meer gehoord in de afgelopen weken, stilte.
Het meer is ontstaan door vulkaanuitbarstingen en is 1500 vierkantekilometer. Dit meer is 1 van de 7 grote meren in Ethiopië.

Daarna zijn we verder gereden en kwamen we om 18.15 uur aan in Paradise Lodge in Arbaminch. We werden welkom geheten met een juice en een koud handdoekje. Wat een uitzicht en wat een abnormale luxe! De chauffeur en gids gingen naar een ander hotel, omdat dit te luxe voor hun was.;)
We hebben onze kamer ehm.. huisje bekeken. Een typisch Afrikaans huisje met 2x 2 persoonsbed met klamboe en veel ruimte
Wel vreemd om in deze luxe te zitten.
We hebben ook al zoveel armoede gezien en ook wij hebben al mogen ploeteren met water en electriciteit. En hier lijkt het net of er in de 'buitenwereld' geen armoede is. Maar tja als de faciliteiten er zijn en je bent hier, net als alle andere toeristen afgezet door je chauffeur, dan maak je daar ook maar gebruik van. Lekker even internetten en uitgebreid gegeten: lees buffet met groente, komkommer, fruit en een lekkere bananenjuice. Wat een heerlijkheid!:)
Na het eten weer teurg naar ons huisje want morgen wordt het weer een drukke dag: bottocht op het meer. Hopelijk kunnen we krokodillen spotten. En we rijden dan door naar Konso waar we weer zullen overnachten. We worden gereden dus we zien wel waar we uit komen ;) Ik kan nu zeggen dat ik me een echte tourist voel: in zo'n busje, met gids ( die overal met je mee gaat, gelukkig nog net niet mee naar de wc ;) ), om 20.00 uur rondlopen in een hemdje omdat het te warm is voor een vestje en natuurlijk het luxe hotel.
De vakantie, onze laatste deel van onze reis in Ethiopië, is nu echt begonnen!!

• 14 Januari 2014 - 10:27

Anneli:

Geweldig dames!

Hoe anders zou dit zijn geweest als je de 2 vorige maanden niet had beleefd?
    Geniet er van!
    Groetjes Anneli.