Dag 69 (14 januari 2014) - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Claudia Nijhuis - WaarBenJij.nu Dag 69 (14 januari 2014) - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Claudia Nijhuis - WaarBenJij.nu

Dag 69 (14 januari 2014)

Blijf op de hoogte en volg Claudia

16 Januari 2014 | Ethiopië, Addis Abeba

Om kwart over 6 ging de wekker en nog steeds geen stroom.
Dan de kaars maar weer aan in de kamer en in het toilet, er komt nog best veel licht vanaf ;)
We hebben ontbeten in het restaurant bovenop de berg. Tja en als je gisteren 78 km via een hobbelig weg met stenen bent gekomen, dan moet je hier ook dezelfde weg weer terug want een andere weg is er niet. Dus na bijna 2.5 uur kwam de 'normale' weg weer in zicht.

Om 11.00 uur vroeg onze gids of we al wilden lunchen of dat we nog 2.5 uur door zouden rijden naar Arba Minch, onze eindbestemming voor vandaag. Wij houden wel van een beetje tempo en zin aan eten hadden we toch nog niet dus reden we door.
Om 13.15 uur kwamen we aan en hebben we lekker gegeten in het restaurant waar we al eerder waren geweest.
Om 14.15 uur zijn we naar de Dormo Village gereden. Deze ligt op 3260m, dus zouden we volgens onze gids een vestje nodig hebben.
Het vestje hadden we niet nodig, want de koelere lucht was een aangename verandering voor ons:)
De huisjes waar de mensen in leven konden we bekijken. Van de buitenkant werd het huis gemaakt van bamboestokken en de balderen van de bananenboom. Alle huisjes leken van de buitenkant op olifanten door de vorm van de bamoestokken en de kleuren. Het huis is opgedeeld in meerdere ruimtes. De eerste ruimte daar mogen de gasten zitten, op stoelen met koeienhuid, en wachten ze op het moment dat ze naar binnen mogen.
Het kan ook zijn dat de familie je weigert om binnen te komen en dan mag je gelijk de deur weer uit. Binnen in het huisje is een soort bedstee voor de ouders, een aparte ruimte voor de kinderen en is er een ruimte voor het vee. Naast het grote huis stonden 2 kleinere huisjes. In een huisje sliep de opa van het gezin en dat huis was al 80 jaar oud. Vroeger was het net zo groot als het huis wat er nu staat maar doordat de termieten alles wegvreten wordthet huis steeds lager en kleiner. Achter het huis konden we zien hoe men van het katoen, van de katoenplant uit het weiland, een lange draad maakte. We mochten het zelf ook proberen, maar dit is nog lastiger dan gedacht. Achter het huis stonden ook de grote bananenplanten. Wij eten alleen de bananen maar hier gebruiken ze nog veel meer van de boom zelf. Van de schors harsen ze een deel af, een zacht groen en nat spul. Dit bewaren ze 3 maanden onder de bladeren en dat wordt een soort deeg. In de laatste fase bakken ze het deeg tot brood tussen de bladeren van de boom. Wij mochten het brood proeven met honing, er zat wenig smaak aan. Om het geheel weg te spoelen kregen we een klein glaasje alcohol en moesten we er rare kreten bij roepen;) Een paar kleine slokjes, na 3 maand geen alcohol, dat voel je erg goed in je maag. Daarna hebben onze kwaliteiten kenbaar gemaakt namelijk muziek maken op trommels. Dit mochten we doen met de dierenhuiden van een luipaard om ons heen, een bijzondere herinnering;)

We hebben van het mooie uitzicht genoten en daarna zijn we weer naar de warmte gegaan. Maar gelukkig konden we stoom af blazen in het luxe hotel, waar we de eerste nacht ook mochten vertoeven.
Heerlijk weer genieten van het lekkere eten, het super mooie en indrukwekkende uitzicht en last but not least een hele goede wifi verbinding.
Morgen mogen we om 6 uur klaar staan dus de beentjes zijn op tijd van de vloer gegaan.
Al hebben we natuurlijk wel uitgebreid genoten van het internet dus helemaal op tijd...;)

Verslag uit: Ethiopië, Addis Abeba

Claudia