Dag 72 (17 januari 2014) - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Claudia Nijhuis - WaarBenJij.nu Dag 72 (17 januari 2014) - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Claudia Nijhuis - WaarBenJij.nu

Dag 72 (17 januari 2014)

Blijf op de hoogte en volg Claudia

17 Januari 2014 | Ethiopië, Addis Abeba

De reis gaat weer verder op weg naar Lalibella, stipt om half 8 zaten we in de auto. En wel met ons fleecevest aan, brr wat was het fris.
De eerste keer een fleece vest aan omdat het echt koud is, kunnen we vast wennen aan de Nederlandse temperaturen ;)
Onderweg zijn we gestopt bij de mensen van Amhara. We mochten hun huis bekijken en we konden de verschillen goed zien tussen de andere huisjes die we al hebben bezocht.
Deze huizen hebben geen versieringen rondom hun huis omdat ze daar niet in geloven en ze hebben een huisje met een verdieping.
Boven is een slaapkamer en beneden was een opslagruimte en wat waren ze trots en wat vonden ze het bijzonder. Moet je nagaan dat wij thuis een huis hebben met 3 verdiepingen en een kelder....
Onderweg zagen we veel kinderen lopen die op weg waren naar hun school. Ze liepen op blote voeten en wat moesten ze een eind lopen.
Na 3.5 uur kwamen we aan in Lalibella en hebben we ingecheckt in het hotel. De lokale gids stond op ons te wachten en samen met een andere vrouw kregen we een rondleiding bij alle kerken.
De eerste kerken, ze staan bij elkaar is het huis van de Savior.
De kerk is 11 meter hoog en 33 meter lang. Je moet naar beneden lopen om de kerk te bezichtigen. In totaal heeft de koning van Lalibella 11 kerken gebouwd en hij is daar ongeveer 23 jaar mee bezig geweest.

Een ander gedeelte noemde men Betalehem: het huis van het brood.

Elke kerk heeft 3 ingangen:noord voor de vrouwen, zuid voor de mannen en west is voor de priesters. Het is bijzonder om in die kerken te lopen want je voelt de rotsen onder je voeten, de kerken moet je namelijk betreden op blote voeten.
Er is een mannetje die de schoenen recht voor je neer zet, in de schaduw of hij verplaatst ze naar de andere kant omdat je ergens anders weer uit komt. Ieder zo z'n baan ;)
In het huis van Maria, zoals ze het noemen, was een deel dat Golgotha werd genoemd. Dit deel was heilig en hier mochten alleen mannen naar binnen. Tja, daar sta je dan, als vrouw;)
Gelukkig is onze gids goed in fotograferen dus hij maakte binnen mooie foto's.
13.15 uur kwamen we weer terug in het LalHotel en hebben we heerlijk geluncht. Na de lunch begon de tour weer om de volgende reeks kerken te bezoeken.
We begonnen met de meest beroemde, Sint George. Deze kerk is het laatst gebouwd en dit is de enige kerk die gebouwd is in de vorm van een kruis. Verder is het speciaal omdat het een goed afweersysteem heeft. Het is indrukwekkend omdat je op de kerk kijkt en de afstand is enorm als je boven staat.
Van buiten is de kerk immens maar van binnen lijkt hij weer heel klein. De andere kerken liggen allemal op loopafstand en worden allemaal nog steeds gebruikt voor een mis.
De laatste 3 kerken waren ook erg bijzonder, St Gabriel en St Rafael. En de laatste ben ik de naam van vergeten;)
Om van de eerste 2 kerken naar de andere te gaan moest je de weg afleggen naar de hemel. Dit was een donkere tunnel en je wist niet wat er aan het einde was. Spannend maar wel een leuke uitdaging!
Ook grappig om te merken dat wij altijd met z'n 2en hebben gereisd en nu was er een vrouw met ons mee die ons tempo behoorlijk omlaag haalde door alle pijntjes kwaaltjes die ze had. Wat is het dan fijn dat wij alles heerlijk met z'n 2en op hetzelfde tempo doen.
De een na laatste kerk was bijzonder omdat deze van binnen meer gebouwd was naar de Griekse culturen. Dit hadden we geleerd bij kunst op de havo;) Om naar de laatste kerk te gaan moesten we letterlijk en figuurlijk door het oog van de naald kruipen. De dunne spleet tuseen de rotsen leidde ons naar de laatste kerk. Deze was apart omdat de kerk aan de bovenkant nog steeds in contact was met de rots. We hebben daar moeten wachten op jawel een dikke regenbui! Ook dat kan hier nog!:)
Wij vonden het heerlijk verfrissend en we zagen precies de spiltsing van de wolk. 2 stappen naar voren en we stonden in de regen, 2 stappen terug en we waren er weer uit.
Na een lange dag vol met indrukken kwamen we om 17.00 uur terug in het hotel. We hebben ons gedoucht, genoten van het eten en de wifi:) Dit hotel biedt vannacht plaats aan 300 mensen uit NL, Frankrijk, Duitsland en andere talen die we niet begrijpen, we zijn dus zeker niet de enige tourist vandaag;)

Verslag uit: Ethiopië, Addis Abeba

Claudia